021-22370103 - 021-22370107
تهران، سعادت اباد ، بالاتراز میدان کاج ، خیابان نهم ، پلاک 1 ، ساختمان کاج ، طبقه دوم
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه
دکتر فاطمه چراغی » بیماری های زنان » خونریزی غیر طبیعی از واژن و دلایل آن

خونریزی غیر طبیعی از واژن و دلایل آن

خونریزی از واژن به غیر از دوران پریود یک امر غیر طبیعی و هشدار دهنده است که در صورت مشاهده آن حتما باید مورد بررسی و معاینه توسط متخصص زنان و زایمان قرار بگیرید. در برخی از خانم ها این عارضه ایجاد می شود و شاهد خونریزی غیر طبیعی از واژن و یا لکه بینی مابین سیکل قاعدگی  می شوند. لکه بینی بین قاعدگی و یا چند روز قبل و بعد از آن ممکن است به صورت یک عادت بدنی باشد که در این صورت خطرناک یا نگران کننده نیست اما اگر سیستم بدن اینگونه نباشد باید آن را جدی گرفت. خونریزی از واژن در مواردی که خانم در سیکل قاعدگی نباشد غیر عادی بوده و یا اینکه اگر در دوران بارداری باشد نیز خطرناک خواهد بود. با ما همراه باشید تا علل مختلف خونریزی های غیر عادی از واژن را بررسی کنیم.

علل خونریزی واژن

همانطور که بیان شد در شرایط زیر خونریزی غیر عادی طلقی می شود:
– زمانی که خانمی در سیکل قاعدگی نباشد
– زمانی که خونریزی سیکل قاعدگی شدیدتر و یا سبک تر از حالت طبیعی و همیشگی باشد
– در دوران بارداری و یا قاعدگی

علل خونریزی از واژن چیست؟

همانطور که بیان شد عارضه خونریزی غیرطبیعی از واژن می تواند بنا به دلایل متعددی اتفاق بیفتد و یا اینکه عاملی هشدار دهنده وجود داشته باشد تا شما را از یک بیماری در رحم و واژن مطلع سازد. البته تمامی خونریزی های واژن خطرناک و هشدار دهنده نیستند و جای نگرانی ندارند. بنابراین اگر این مورد را مشاهده کردید خونسردی خود را حفظ کنید و با آرامش به متخصص زنان مراجعه نمایید.
خونریزی در دوران باروری نگران کننده است، به خصوص برای خانم هایی که برای بارداری اقدام کرده اند، از آن جایی که خونریزی می تواند به معنای مشکل در بارداری باشد، نیاز است که علت خونریزی را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهند ،همواره به یاد داشته باشید که خانم ها درسنین باروری باید در مورد احتمال بارداری مورد بررسی قرار بگیرند.


ممکن است خونریزی بسیار کم و در حد یک لکه کوچک باشد که به آن لکه بینی یا خونریزی متوسط می گویند، این عارضه می تواند تا حدی طبیعی باشد اما اگر سابقه ای از مشاهده لکه های خون در لباس خود ندارید باید مورد آزمایش قرار بگیرید. به خصوص اگر در دوران بارداری هستید باید توجه داشته باشید که خونریزی در دوران بارداری به بررسی های بیشتری نیاز دارد.

بارداری خارج از رحم


علت خونریزی زیاد از واژن در زنان باردار می تواند نشانه ای از بارداری های خارج از رحم و یا سقط جنین باشد ، البته برخی عوامل دیگر مانند جفت سرراهی و یا مسائل دیگر نیز دخیل هستند. خونریزی شدید از واژن و یا خونریزی قبل از هفته دوازدهم بارداری به صورت کاملا اورژانسی و ویژه مورد بررسی جراح و متخصص زنان قرار می گیرد.

ورود به دوره تخمک گزاری

در برخی از موارد در روزهای نزدیک به تخمک گذاری  خانم ها شاهد مقداری خونریزی یا لکه بینی می شوند که می تواند با خونریزی خفیف اواسط سیکل قاعدگی همراه باشد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

خانم های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز به دلیل برهم خوردن نظم هورمون ها و مختل شدن روند تخمک گذاری شایع است و خونریزی میان دوره مشاهده می شود.این نوع خونریزی هرچند که غیر طبیعی است اما نگران کننده نمی باشد.همچنین وجود فیبروم های رحم نیز باعث خونریزی کمی می شوند.

استفاده از دستگاه IUD


در مواردی که فرد از دستگاه IUD برای پیشگیری از بارداری استفاده می کند نیز خونریزی های خفیف تا جدی مشاهده می شود، این دستگاه می تواند احتمال خونریزی غیر طبیعی از واژن و یا شدید شدن خونریزی سیکل قاعدگی را افزایش دهد.

عفونت لگن


مبتلا شدن به عفونت های لگنی مانند عفونت واژن ، دهانه رحم، رحم، لوله های فالوپ و یا تخمدان ها نیز با خونریزی از واژن و رحم همراه است، این قبیل عفونت ها می توانند منجر به خونریزی غیر طبیعی از واژن به خصوص بعد از رابطه جنسی شوند. بیماری های مقاربتی اغلب علت بروز عفونت هستند.


ملتهب شدن لگن و درگیری آن به بیماری التهابی لگن باعث می شود که رحم و لوله ی آن نیز دچار تورم و خونریزی شود، خونریزی در تخمدان ها نیز در اثر این عارضه ایجاد می شود که در نهایت منجر به خونریزی غیر طبیعی از واژن شود.


از دیگر علل موثر در خونریزی از واژن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– فیبروم رحم
– مشکلات ساختاری مانند افتادگی پیشابراه و یا پولیپ
– سرطان دهانه رحم، رحم، تخمدان ها و واژن
– برخی بیماری ها مانند پرکاری تیروئید و یا دیابت
خونریزی شدید تا چند هفته بعد از زایمان و یا سقط می تواند به این دلیل باشد که رحم به اندازه طبیعی و قبل از بارداری، منقبض و فشرده نشده است.

یائسگی

عامل دیگری که می تواند از علت های خونریزی واژن باشد ورود به دوره یائسگی است ، که خونریزی واژن بعد از سن ۴۰ سال میتواند نشانه شروع یائسگی باشد. خانم هایی که بیش از دوازده ماه سیکل قاعدگی ندارند، خونریزی از واژن غیر طبیعی است و حتما باید به بهترین متخصص زنان و زایمان در تهران مراجعه کنند.

سخن پایانی

با مشاهده خونریزی از واژن نگران نشوید، ممکن است یک عامل بسیار ساده منجر به مشاهده این عارضه باشد اما سهل انگاری و یا نادیده گرفتن این اتفاق هم ممکن است نگران کننده باشد. در هر صورت خونریزی از واژن باید توسط متخصص زنان و زایمان مورد بررسی قرار بگیرد و عامل ایجاد کننده را با درمان های مناسب و یا تجویز داروهای صحیح کنترل و مهار نمود. دقت داشته باشید که برخی از عوامل مانند اولین دوره از مصرف قرص های ضد بارداری نیز با لکه بینی واژن همراه است که در ماه های آینده از بین می رود. اما خونریزی بین دو قاعدگی و یا در دوران بارداری نیاز به بررسی و معاینه تخصصی از جانب بهترین جراح لاپاراسکوپی دارد.

دکتر فاطمه چراغی

دکتر فاطمه چراغی

متخصص زنان، زایمان و نازایی، فوق تخصص انکولوژی زنان و لاپاراسکوپیست
بیش از 30هزار جراحی لاپاروسکوپی موفق زنان
بیش از100هزار درمان اچ پی وی (زگیل تناسلی)

برچسب ها:
مقالات مرتبط
رابطه جنسی بعد از هیسترکتومی

رابطه جنسی بعد از هیسترکتومی

رابطه جنسی بعد از هیسترکتومی یکی از متداول ترین سوالات افراد است، ممکن است بخواهید در مورد روابط جنسی بعد از جراحی...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *