دکتر فاطمه چراغی » تشخیص و درمان » آیا انجام لاپاراسکوپی دارای عوارض است ؟

آیا انجام لاپاراسکوپی دارای عوارض است ؟

امروزه انجام جراحی لاپاراسکوپی بسیار رایج شده است چرا که نیازی به برش شکم در این جراحی نیست و جراحان بسیار ماهر و متبحری وجود دارند که اعمال بسیار سخت و طاقت فرسا را از طریق ایجاد برش های کوچک در نواحی مختلف کوچک که سوراخ های بسیار ریزی هم هستند انجام می دهند. در این مطلب سعی داریم تا بررسی کنیم که عوارض جراحی لاپاراسکوپی چه مواردی است و آیا این روش دارای عارضه برای بیماران می باشد؟

همانطور که بیان شد در عمل لاپاراسکوپی ، بدون باز کردن شکم  و از طریق ایجاد حفره های بسیار کوچک که شبیه به سوراخ هستند ، راهی برای ورود و دسترسی به شکم و لگن ایجاد می شود ، در این روش به کمک تلسکوپی که همه چیز را چند برابر بزرگنمایی می کند و به یک لوله ی نازک متصل است تمامی اقدامات برای تشخیص و درمان بیماری های مختلف زنان انجام می شود. جراح به کمک لاپاراسکوپ توانایی آن را دارد که تمام اجزای داخل شکم را به آسانی مورد بررسی قرار دهد و به طور همزمان اگر مشکل و یا عارضه ای وجود داشت آن را برطرف نماید.

تصویر انیمیشینی لاپاراسکوپی

عوارض لاپاراسکوپی

اگر به دنبال عوارض لاپاراسکوپی هستید باید بدانید که هر جراحی و یا اقدامی که برروی بدن انجام می دهید ممکن است با عوارض کوتاه و یا بلند مدتی همراه باشد، اما به طور کلی این مژده را به شما میدهیم که لاپاراسکوپی روشی ایمن و کم تهاجم است که شما را با عوارض بسیار نادر و وخیم همراه نمی کند. همچنین انجام لاپاراسکوپی رحم بسیار ایمن است ، آماری که از این عمل جراحی در دست است نشان می دهد که تنها در حدود 3بیمار از هر 1000 بیمار که تحت عمل لاپاراسکوپی قرار می گیرند، ممکن است با عوارضی بعد از آن همراه شوند که البته در بسیاری از موارد ناپایدار هستند.

شاید با برش شکم بسیاری از عوارض دیگر ایجاد شود اما این روش کمترین میزان خطا و خطر را برای خانم ها در پی دارد ، به خصوص در در خانم هایی که قصد انجام اعمال برداشتن رحم و کیست تخمدان با لاپاراسکوپی را دارند این بهترین و کم خطر ترین گزینه باشد که سلامت رحم و جان بیمار را تضمین می نماید.

طبیعی است که شما بعد از انجام عمل های مختلف مقداری ناراحتی و عوارض داشته باشید که این هم در هر فردی متفاوت است و البته اگر بهترین جراح لاپاراسکوپی را انتخاب کرده باشید این عوارض به راحتی فورا تشخیص داده شده و درمان های لازم برای ایشان مد نظر قرار می گیرد نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این مورد است که در هر عمل با توجه به نوع عمل عوارض قابل پیش بینی میباشد.

همانطور که بیان شد انتخاب جراح از اهمیت ویژه ای برخوردار است که باید قبل از انجام جراحی به آن دقت کنید،حتما جراح باید متبحر و دارای تجربه باشد تا بیماران دچار آسیب نشوند ، جراح ماهر قبل ، حین و بعد از جراحی به خوبی واقف است که چه اموری را برای بهبودی سریع تر بیمار انجام دهد، اگر مهارت جراح کافی نباشد آسیب ها و عوارض در جراحی لاپاراسکوپی بیشتر از جراحی باز میشود .

به طور کلی ممکن است عارضه هایی در پی باشد که در زیر برخی از آن ها را خاطر نشان نموده ایم ،عوارض عمل لاپاراسکوپی ممکن است شامل یک یا چند مورد از پدیده های زیر باشد :

1-  عوارضی که برای بیمار در طول عمل پدید می آیند مانند :

• وارد شدن آسیب به اعضای مجاور مثلا روده ها و کبد
  • بروز خونریزی حین جراحی و وارد شدن آسیب به عروق مهم
  • کاهش فشار خون شدید و سخت شدن جراحی

2-مشکلات و عوارضی که برای بیمار پس از عمل بروز کنند می نمایند :

-درد ناحیه گردن و شانه که حاکی از کشش عضلات جدار شکم و دیافراگم میباشد که به این علت است که گاز داخل شکم به عصب دیافراگم فشار میاورد و موجبات درد شانه را ایجاد میکند و این درد شانه همین طور که وقتی گاز داخل شکم بعد از عمل به طور کامل تخلیه نشود.

موجب درد میگردد و درمان  خاصی این درد نیاز ندارد و بعد از مدتی به طور خودبه خود برطرف میشود و در صورت شدت درد مسکن های عادی قابل استفاده میباشد.

– نفخ بعد از لاپاراسکوپی کمتر دیده میشود و نسبت به عمل شکمی باز نفخ خیلی کمتر است.

عوارض بعد از عمل لاپاراسکوپی برداشت رحم :

عمل جراحی لاپاراسکوپی برداشت رحم یک عمل حراحی حساس می باشد.
باید تحقیق کنید و بهترین دکتر جراح را انتخاب کنید.
برخی از عوارض این عمل جراحی عبارتند از :

لاپاراسکوپی شکم

در هنگام عمل جراحی لاپاراسکوپی رحم :

• آسیب رسیدن به قسمتهای داخلی شکم
  • فشار خون
  • مشکلات خونی
  • آسیب رسیدن به اندام های مجاور رحم

بعد از انجام عمل جراحی لاپاراسکوپی رحم :

یکی از شایع ترین عارضه های بعد از جراحی لاپاراسکوپی نفخ شکم است که فرد دچار آن می شود، در این دوره باید از خودرن مواد غذایی نفاخ جلوگیری شود و مواد غذایی با طبیعت گرم مصرف شود.این عارضه در جراحی برداشتن رحم کم است اما به هر حال در لاپاراسکوپی به دلیل استفاده از گاز co2 برای باز کردن و جداسازی اجزای شکم مقداری نفخ و تورم دیده می شود.

احساس درد در در قسمت های برش خورده و سوراخ های جراحی از جمله مواردی است که بعد از لاپاراسکوپی تا چند رو همراه بیمار است . این عراضه نیز کم کم با بهبودی جای جراحی از بین رفته و از شدت درد آن کم تر می شود. مسکن های تجویزی از جانب جراح کمک بزرگی برای تحمل درد ناشی از جراحی در قسمت های برش خورده می باشد.

• همچنین در برخی از موارد احساس درد و گرفتگی در قسمت شانه بروز می نماید که این عارضه هم کاملا موقتی بوده و علت اصلی آن نیز وجود گاز کربن دی اکسید در بدن باشد.