دکتر فاطمه چراغی » بیماری های زنان » انواع ترشحات واژن

انواع ترشحات واژن

ترشح واژن به مایعی گفته می‌شود که از واژن یا دهانه رحم خارج می شود. معمولا مایعی بی رنگ در طول روز مشاهده می شود. این ترشحات طبیعی بوده و به منظور عملکرد بهتر دستگاه تناسلی ایجاد می شود. این مایع دارای رنگ و بوی خاص است و هدف آن حفظ بهداشت و سلامت واژن است. در برخی موارد، تغییراتی در رنگ، بو، میزان و طبیعت ترشحات واژن ایجاد می شود که با توجه به علائم آن می توان مشکلاتی که در دستگاه ادرار یا مثانه ایجاد شده است را به خوبی شناسایی کرد. این تغییرات رنگ و بو در ترشحات ممکن است نشانگر بیماری‌های مختلف باشد. بنابراین در صورت وجود هرگونه تغییر در ترشحات واژن، بهتر است توسط متخصص زنان و زایمان مورد بررسی قرار گیرید. در ادامه انواع ترشحات واژن را مورد بررسی قرار میدهیم . با ما همراه باشید.

انواع ترشحات واژن

ترشحات مختلف واژن

ترشحات واژن ممکن است در رنگ، بو، میزان و طبیعت متفاوت باشند که انواعی از آن‌ها عبارتند از:

۱. ترشحات شفاف و رقیق: این نوع ترشحات معمولاً نشان می‌دهد که هیچ عفونتی وجود ندارد و واژن سالم است.

۲. ترشحات سفید و چسبنده: این نوع ترشحات ممکن است نشان دهنده عفونت قارچی باشد، که به عنوان عفونت قارچی واژن شناخته می‌شود. البته عفونت رحم هم دارای ترشح است.

۳. ترشحات سفید و خمیری: این نوع ترشحات ممکن است نشان دهنده عفونت واژن قارچی یا باکتریایی باشد.

۴. ترشحات زرد یا سبز: این نوع ترشحات ممکن است نشانگر عفونت باکتریایی باشد، که به عنوان عفونت باکتریایی واژن شناخته می‌شود.

۵. ترشحات خونی: این نوع ترشحات ممکن است نشانگر عفونت، زخم یا مشکل دیگری باشد.

به همین دلیل، در صورت وجود هرگونه تغییر در رنگ، بو، میزان و طبیعت ترشحات واژن، بهتر است توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرید.

ترشحات واژن

ترشحات قهوه ای رنگ

همیشه ترشحات بدون رنگ یا سفید نیستند، ممکن است دچار تغییراتی شوند که رنگ آنها به صورت مشهود تیره تر شود، ممکن است ترشحات شما تیره رنگ شوند، رشح واژن قهوه‌ای رنگ ممکن است نشانه‌ی عفونت واژن باشد که در صورت عدم توجه و درمان از جانب فرد ایجاد می شود. این عارضه به غیر از تغییر رنگ ترشحات، معمولا با علائم دیگری همراه است، مانند بوی نامطبوع، خارش و سوزش در منطقه تناسلی، التهاب و قرمزی در دیواره‌ی واژن و دیواره‌ی کیسه‌ی مثانه. که نیاز به بررسی و معاینه توسط متخصص زنان است تا علت این ترشح را تشخیص داده و درمان مناسب را برای شما تجویز کند.

ترشحات پنیری واژن

عفونت قارچی یکی از بیماری های شایع در زنان است که معمولا با ایجاد ترشحات پنیری خود را نشان می دهد. این عفونت معمولا احساس ناخوشایندی برای بیمار ایجاد می کند که همراه با خارش، سوزش و التهاب در منطقه تناسلی است. عوامل مختلفی می‌توانند برای ایجاد این نوع عفونت دخیل باشند که مهم ترین آن ها رعایت بهداشت جنسی و برخی از مواد دارویی مانند استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها، دیابت، استفاده از لباس زیر نامناسب است. در صورت تشخیص عفونت قارچی واژن، پزشک شما می‌تواند به شما ضد قارچ‌های موضعی یا داروهای دیگر را تجویز کند که معمولا به صورت خوراکی و یا پماد هستند. همچنین، رعایت بهداشت ناحیه تناسلی و استفاده از لباس‌های مناسب و تمیز نیز موثر در جلوگیری از عفونت‌های تناسلی است.

ترشحات سبز رنگ واژن

ترشحات تیره رنگ ممکن است مایل به سبز باشند، سبز بودن رنگ ترشح واژن ممکن است نشانه‌ی عفونت باکتریایی باشد. در صورت ابتلا به عفونت های باکتریایی احساس خارش و سوزش شدیدی خواهید داشت. این نوع ترشح معمولا با بوی نامطبوعی شبیه به بوی ماهی همراه است که بسیار منزجر کننده خواهد بود. همچنین ممکن است با التهاب و قرمزی در دیواره‌ی واژن و دیواره‌ی کیسه‌ی مثانه همراه باشد ، این التهاب باعث می شود که شما درد در زمان رابطه جنسی و سوزش و خارش را تجربه کنید. بهتر است به یک پزشک زنان مراجعه کنید تا علت این ترشح را تشخیص داده و درمان مناسب را به شما تجویز کند. اگر عفونت باکتریایی تایید شود، پزشک شما می‌تواند ضد باکتری‌های موضعی و یا داروهای دیگر را به شما تجویز کند. همچنین، رعایت بهداشت منطقه تناسلی و استفاده از لباس‌های مناسب و تمیز نیز به جلوگیری از عفونت‌های تناسلی کمک می‌کند.

شماره تماس دکتر چراغی

ترشحات زرد رنگ واژن نشانه چیست؟

ترشحات زرد رنگ نیاز به بررسی های آزمایشگاهی دارد چرا که ممکن است بنابه دلایل مختلف ایجاد شود، از مهم تری عوامل ایجاد کننده ترشحات زرد رنگ می توان به عفونت باکتریایی، عفونت قارچی یا التهاب واژن اشاره کرد. عواملی مانند استفاده از ضدعفونی کننده های شوینده، تغییرات هورمونی، استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی نامناسب و یا روابط جنسی نامناسب می‌تواند باعث ایجاد این نوع ترشحات شود.

هر گونه ترشحات زرد رنگ از واژن که با بوی نامطبوع، خارش و سوزش در منطقه تناسلی همراه باشد، باید مورد توجه پزشکان قرار گیرد. بهتر است به یک پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا علت دقیق این ترشحات را تشخیص داده و درمان مناسب را تجویز کند. پزشک ممکن است برای شما آزمایشاتی را نیز تجویز کند تا با توجه به نتایج، درمان مناسب را تعیین کند.

نتیجه گیری

واژن به طور طبیعی دارای ترشحاتی است که رنگ و بوی خنثی دارد، در صورتی که ترشحات واژن تیره، سبز ، زرد، پنیری ، قهوه ای و .. باشد نشان از عملکرد غیر طبیعی دستگاه تناسلی و یا وجود بیماری و عفونت در این ناحیه است . در صورت مشاهده علائمی مانند تغییرات رنگ ترشحات، استشمام بوی نامطبوع ، سوزش و خارش شدید فورا به متخصص زنان و زایمان مراجعه و علت بروز این موارد را جویا شوید.