دکتر فاطمه چراغی » بیماری های زنان » عفونت رحم چیست؟ علت، علائم و روشهای تشخیص و درمان

عفونت رحم چیست؟ علت، علائم و روشهای تشخیص و درمان

عفونت رحم یکی از شایع ترین بیماری‌ها در زنان است که اغلب در رنانی که رابطه جنسی دارند، مشاهده می‌شود. اگر دچار درد لگن هستید و یا از خونریزی بی دلیل و یا ترشحات بد بود رنج میبرید، ممکن است به این بیماری مبتلا شده باشید! علائم ابتدایی مبتلایان به عفونت رحم می تواند خفیف باشد و ممکن است بسیاری از زنان از وجود اینگونه عفونت ها در دستگاه تناسلی خود بی اطلاع باشند. در نتیجه، بیماران جهت تشخیص این مشکل تا زمانی که دردهای شدید رحمی و شکمی به سراغ آن ها نیاید به پزشک مراجعه نمی کنند. در ادامه به شما خواهیم گفت عفونت رحم چیست؟ علت، علائم و روشهای درمان را بررسی خواهیم کرد.

عفونت رحم چیست؟

عکس عفونت رحم

عفونت رحم (به انگلیسی Uterine infection) که با نام پزشکی اندومتریت (endometritis) التهاب آندومتر نیز شناخته می‌شود، باعث التهاب بافت داخلی رحم می گردد. این بیماری در اثر نفوذ آلودگی به رحم با میکروارگانیسم ها مثل باکتریها، قارچ ها، میکروب ها و … رخ می‌دهد. در زمان ابتلا به عفونت رحم کل یا بخشی از سیستم تناسلی زنان  دچار عفونت می شود.

این بیماری می تواند حاد (به طور ناگهانی شروع می شود و کوتاه مدت) یا مزمن (طولانی طول می کشد یا به طور مکرر رخ می دهد). آندومتریت حاد می تواند پس از زایمان یا سقط جنین یا پس از یک عمل جراحی شامل دهانه رحم یا رحم رخ دهد. آندومتریت مزمن پس از یائسگی یا ابتلا به عفونت‌هایی مانند کلامیدیا یا سوزاک، شایع تر است. اندومتریت یک بیماری تهدید کننده زندگی نیست، اما می تواند بدون درمان فوری (با آنتی بیوتیک) عوارضی ایجاد کند.

چه کسانی به اندومتریت یا عفونت رحم مبتلا می شوند؟

هر کسی که رحم دارد ممکن است به اندومتریت مبتلا شود. آندومتریت یکی از شایع ترین عفونت های بعد از زایمان است. ممکن است به صورت کوریوآمنیونیت در زایمان شروع شود و بعد از زایمان به اندومتریت تبدیل شود یا بعد از زایمان شروع شود. این بیماری در زنانی که سزارین شده اند شایع تر است . همچنین آندومتریت در افراد مبتلا به بیماری التهابی لگن (PID) شایع تر است. بسیاری از باکتری های مختلف باعث ایجاد PID می شوند، اما عفونت ناشی از رابطه جنسی محافظت نشده شایع تر است.

از کجا بفهمم عفونت رحم دارم؟ + علائم

یکی از رایجترین سوالات بمیاران این است که “از کجا بفهمم عفونت رحم دارم؟” برای پاسخ به این علائم عفونت رحم را بررسی خواهیم کرد.

همانطور که بیان شد ممکن است که علائم اصلی بروز این بیماری بسیار خفیف و نا محسوس باشد از این رو تشخیص آن در ابتدای امر بسیار دشوار خواهد بود ، برخی از زنان حتی متوجه وجود این علائم در بدن خودنخواهند شد و با عود کردن بیماری متوجه می شوند که به آن مبتلا شده اند . در زیر برخی از مهم ترین علائم ابتلا به عفونت رحم را برای شما نام برده ایم :

علائم کلی عفونت رحم عبارتند از:

• بروز درد های شدید یا خفیف در ناحیه شکم و لگن
  • مشاهده ترشحات بد بو و غیر طبیعی واژینال
  • خونریزی های غیر طبیعی رحمی بخصوص در حین رابطه جنسی یا در بین چرخه های قاعدگی
  • احساس درد و ناراحتی در هنگام رابطه جنسی
  • تجربه شدید تب و لرز
  • مشکل و گاهاً احساس درد در هنگام دفع ادرار

زمان مراجعه به پزشک

هر گونه علائمی نامبرده ممکن است خبر از بیماری در ناحیه تناسلی و یا رحم داشته باشد از این رو نیاز است که بهترین متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید تا ایشان با معاینه دقیق مشکلات شما را مورد بررسی قرار دهند . در صورت مشاهده علائمی که به شما یاد آوری می نماییم ، سریعاً به پزشک یا مراکز اورژانس مراجعه کنید تا زمینه ساز مشکلات دیگری برای شما نشود :

• دردهای شدید زیر شکم
  • استفراغ و حالت تهوع شدید و تکرار شونده
  • تب بالای 38 درجه
  • ترشحات چرکی و غیر شفاف از واژن

دلایل ابتلا به عفونت رحم

عامال اصلی بروز این نوع عفونت، وجود باکتری ها می باشند، همانطور که می دانید فعالیت انواع باکتری های عفونی در رحم علل اصلی بروز عفونت های رحم و دستگاه تناسلی می باشد. اما باکتری های عامل بیماری سوزاک از شایع ترین دلایل این بیماری هستند. تکثیر این نوع باکتری عموما در طول رابطه جنسی محافظت نشده انجام می شود و به بدن خانم ها به راحتی منتقل می شوند. عفونت های باکتریایی به محض از بین رفتن پرده بکارت می توانند از طریق روش های دیگری وارد دستگاه تناسلی شوند. اگر چه این روش های انتقال نادر هستند اما چرخه های قاعدگی، زایمان طبیعی و سقط جنین نیز می توانند سبب انتقال باکتری ها به محیط واژن و رحم شوند. در صورت رعایت بهداشت ، استفاده از کاپ های قاعدگی، آیودی یا سایر وسایل پزشکی هرگز سبب ایجاد عفونت رحم نمی شوند.

به طور کلی می تواند عامل های اصلی برای ابتلا به انواع عفونت های رحمی و افزایش ریسک ابتلا به عفونت واژن، را موارد زیر شناسایی نمود :

• داشتن روابط جنسی مکرر در خانم های کمتر از 25 سال
  • شریک های جنسی متعدد و روابط جنسی محافظت نشده
  • ارتباط جنسی با فردی که بیش از یک شریک جنسی دارد.
  • دوش گرفتن مکرر که تعادل باکتریایی واژن را از بین می برد و باکتری های مفید این ناحیه را می کشد.
  • وجود سابقه بیماری های عفونی مقاربتی

روش های تشخیص عفونت رحم

برای تشخیص عفونت رحم نیاز است که به متخصص زنان مراجعه و از ایشان مشاوره های لازم را دریافت نمایید. ایشان با معاینه دقیق در این رابطه ، آزمایشات لازم را تجویز نموده و با توجه به میزان شیوع بیماری درمان های لازم را مد نظر قرار می دهد . به طور کلی موارد کمک کننده برای تشخیص عفونت رحم شامل نکات زیر می باشد :

• بررسی سوابق پزشکی : پزشک زنان و زایمان پیش از هرگونه معاینه، سوابق پزشکی بیمار را مورد بررسی قرار می دهد و از عادت های جنسی و سبک زندگی بیمار اطلاع حاصل می کن
  • معاینه به منظور تشخیص بیماری های التهابی لگن : در طول این معاینه، پزشک زنان زایمان ناحیه تناسلی را با دست لمس و معاینه می کند تا از حساسیت و التهابات این ناحیه اطلاع کسب کند. علاوه بر این، ممکن است پزشک با استفاده از سواب های مخصوص، از مایعات واژینال و درون رحم نمونه برداری انجام دهد و آن را برای آزمایش به آزمایشگاه ارجاع دهد
  • آزمایش خون و ادرار : این آزمایشات برای تشخیص بارداری، HIV و سایر بیماری های عفونتی مقاربتی استفاده می شوند.
  • سونوگرافی رحم : این آزمایش با استفاده از امواج صوتی دستگاه سونوگرافی انجام می شود و هر گونه مشکلات رحم و سایر اندام های تناسلی تشخیص می دهد.در صورتی که این بیماری به وسیله روش های بالا تشخیص داده نشود و بیمار همچنان علائم عفونت های رحمی را داشته باشد ممکن است از روش هایی مانند لاپاروسکوپی و بیوپسی اندومترال استفاده کند.

در برخی از موارد با انجام تست پاپ اسمیر بیماری های دیگر نیز تشخیص داده می شود .

آیا اندومتریت یا عفونت رحم در سونوگرافی قابل مشاهده است؟

بله. در صورت ابتلا به این عفوممکن است پوشش رحم در سونوگرافی ضخیم تر یا نامنظم تر به نظر برسد، اما این به تنهایی به این معنی نیست که شما آندومتریت دارید. بسیاری از شرایط می توانند باعث ظاهر غیر طبیعی دیواره رحم شوند.

درمان عفونت رحم

درمان عفونت رحم به صورت کامل با تشخیص دقیق این عارضه امکان پذیر است ، در صورتی که این تشخیص به هنگام باشد روش های درمان موثر تر خواهد بود . از این رو همواره باید سلامت را مورد توجه قرار دهید و معاینات ماهیانه داشته باشید . توجه به بهداشت و تغییرات واژن از مهم ترین مسائلی است که می تواند در صورت ابتلا به انواع بیماری ها به شما کمک بزرگی نماید . بی توجهی و عدم رعایت نکات نام برده باعث می شود که شما به انواع بیماری های زنان مبتلا و از بروز آنها احساس درد و ناراحتی داشته باشید .

استفاده از آنتی بیوتیک ها،اولین و بهترین روش برای درمان عفونت رحم است که باکتری های در حال رشد را کنترل و از بین می برد . پس از انجام آزمایشات لازم و تشخیص قطعی پزشک مبنی بر وجود عفونت رحم، پزشک با استفاده از آنتی بیوتیک های مناسب به مقابله با این عفونت ها می پردازد معمولاً از آنتی بیوتیک های زیر برای درمان این بیماری استفاده می‌کنند :

• گزینه 1: سفتریاکسون 500 میلی گرم
  • گزینه 2: سفوکسیتین 2 گرم
  • گزینه 3: سفالوسپورین

توجه : هرکز بدون مشورت پزشک اقدام به مصرف آنتی بیوتیک نکنید، برای آثربخشی باید نوع دارو و با دوز مناسب جویز شود.در صورت مصرف داروی اشتباه احتمال مقاومت آنتی بیوتیکی وجود دارد.

پس از تشخیص این بیماری توصیه می شود که تا زمان بهبودی کامل رابطه جنسی برقرار نشود ، این عمل خود یکی از عامل های شیوع و اختلال در درمان محسوب می شود . همچنین در این دوره موارد لازم برای کنترل ابتلای شریک جنسی به عفونت نیز لحاظ می گردد .

زننان مبتلا به عفونت رحم می توانند باردار شوند. درمان با آنتی بیوتیک می تواند 10 تا 14 روز زمان ببرد بعد از مصرف کامل آنتی بیوتیک ها باید مجدد هیستروسکوپی  انجام دهید، تا در مورد فع عفونت مطمئن شوید.

اگر آندومتریت درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

اندومتریت درمان نشده می تواند منجر به عفونت ها و عوارض جدی تری شود. برخی از عوارض عبارتند از:

• ناباروری .
  • عفونت لگن.
  • آبسه لگن یا رحم (مجموعه ای از چرک).
  • سپتی سمی (عفونت خون ).

عوامل خطر آندومتریت چیست؟

اگر اخیراً زایمان کرده اید یا عمل جراحی دهانه رحم خود را انجام داده اید، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اندومتریت باشید. چند نمونه از رویه ها عبارتند از:

• اتساع و کورتاژ (D&C).
  • اتساع و تخلیه (D&E).
  • بیوپسی آندومتر (گرفتن بافت از پوشش رحم برای آزمایش).
  • هیستروسکوپی .
  • زایمان (مخصوصاً اگر در حین زایمان عفونت داشته باشید، پارگی طولانی مدت غشاها داشته باشید یا استرپتوکوک گروه B مثبت باشد ).
  • قرار دادن IUD (دستگاه داخل رحمی).
  • دوش واژینال

پیشگیری از آندومتریت

از آنجایی که بیماری های مقاربتی درمان نشده اغلب باعث اندومتریت می شوند، بهترین پیشگیری این است:

• برای رابط جنسی از کاندوم استفاده کنید.
  • بیماری های مقاربتی را به سرعت درمان کنید.
  • برای بیماری های مقاربتی غربالگری های منظم انجام دهید.
  • ااگر به روش سزارین ایمان کرده اید، برای جلوگیری از عفونت با مشورت پزشک از داروهای آنتی بیوتیک استفاده کنید.

عفونت رحم چه تاثیری بر پریود دارد؟

عفونت رحم باعث می‌شود، قاعدگی زودتر از هر 28 روز شروع شود، به علاوه باعث میشود، بیمار علائمی از جمله درد و خونریزی در زمان تخمک گذاری داشته باشد. همه این علائم می توانند باعث پریودهای نامنظم شوند.

منبع : https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/24334-endometritis

سوالات متداول عفونت رحم چیست