021-22370103 - 021-22370107
تهران، سعادت اباد ، بالاتراز میدان کاج ، خیابان نهم ، پلاک 1 ، ساختمان کاج ، طبقه دوم
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه
دکتر فاطمه چراغی » بیماری های زنان » علل بروز بی اختیاری ادرار

علل بروز بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار از عوارضی است که در اثر عواملی مانند سبک زندگی نادرست، افتادگی مثانه ، افتادگی رحم ، چاقی و یا سایر عوامل ایجاد می شود. در این وضعیت فرد کنترل دقیقی روی مثانه ندارد و با پر شدن مثانه دچار نشت ادرار می شود. این بیماری می تواند فعالیت های روزانه را تحت تاثیر قرار دهد و فرد در زمان عطسه و سرفه و یا خندیدن دچار نشت ادرار شود.بی اختیاری ادرار با وارد شدن کوچک ترین فشار به لگن تحریک می شود و ممکن است که در درجات ضعیف تا حاد فرد را درگیر کند. اینکه علت بی اختیاری ادرار مشخص شود یکی از مهم ترین نکاتی است که فرد می تواند برای درمان آن اقدام نماید. این درمان توسط متخصص زنان در خانم ها و متخصص اورولوژ در آقایان قابل تشخیص و درمان است. در این مطلب سعی داریم که علل بروز بی اختیاری ادرار در خانم ها را مورد بررسی قرار دهیم :

چرا به بی اختیاری ادرار مبتلا می شویم؟

بی اختیاری ادرار در اثر عوامل محتلفی ایجاد می شود، اما به طور کلی تغییرات بدن با افزایش سن بیشترین عامل آن است ، چرا که در این دوره عضلات حمایت کننده مثانه تضعیف شده و قادر نیست که قدرت سابق برای کنترل مثانه و ادرار را در اختیار داشته باشد. در نهایت با وارد شدن فشار به مثانه فرد بی اختیاری ادرار را تجربه می کند.

علل بی اختیاری ادرار

البته در کنار بالا بودن سن عوامل دیگری در بروز بی اختیاری ادرار نقش دارد.بی اختیاری ادرار که در خانم ها نسبت به آقایان شایع تر است در اثر زایمان های متعدد و طبیعی و یا افزایش وزن و یا بلند کردن اجسام سنگین طولانی مدت نیز ایجاد می شود. علت بروز بی اختیاری ادرار هر چه باشد نیاز به درمان های تخصصی توسط جراح و متخصص زنان دارد . بی اختیاری ادرار می تواند زندگی روزمره شما را مختل کرده و منجر به حوادث احتمالی شود. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما همچنین می تواند علت جدی تر بودن وضعیت پزشکی را تشخیص دهد.

دلایل بی اختیاری ادرار

هرگونه فشار و آسیبی که به اعضای کف لگن وارد شود می تواند در بروز بی اختیاری ادرار نقش داشته باشد از این محافظت از سلامت این بخش از بدن بسیار مهم است ممکن است فرد در اثر عفونت رحم دچار این عارضه شده باشد و یا عفونت واژن عامل آن باشد در هر صورت باید مورد بررسی قرار بگیرد.. توجه داشته باشید که برخی از این شرایط به راحتی قابل درمان هستند و فقط مشکلات ادراری موقت ایجاد می کنند. برخی دیگر جدی و پایدارتر هستند. به طور کلی عوامل زیر در بروز بی اختیاری ادرار نقش دارند:

بالارفتن سن

همانطور که اشاره کردیم هرچه سن بالاتر می رود عضلات حمایت کننده از مثانه نیز ضعیف تر می شود، این یک واکنش طبیعی و فیزیولوژی است که بدن ایجاد می کند ، اگر شما عضلات این ناحیه را در جوانی به خوبی تقویت نکرده باشید ممکن است خیلی زود دچار بی اختیاری ادرار شوید. از این رو انجام تمرینات کگل که به شدت روی بی اختیاری ادرار تاثیر می گذارد را در سنین جوانی جزو روتین روزمره تان قرار دهید.

به یاد داشته باشید که برای حفظ عضلات قوی و مثانه سالم ، انجام عادات سبک زندگی سالم مهم است. هرچه از سلامتی بالاتری برخوردار باشید ، شانس بیشتری برای جلوگیری از بی اختیاری با افزایش سن دارید.

وارد شدن آسیب به اعضای کف لگن

عضلات کف لگن مانند یک گارد برای مثانه عمل می کند که از استخوان ها و عضلات و ماهیچه ها تشکیل می شود، مثانه نیز توسط آن نگهداری می شود و اگر این بخش دچار آسیب یا ضر به شود ممکن است که مثانه نیز دچار آسیب و تحریک گردد. مثانه شما را پشتیبانی می کنند. آسیب دیدن این عضلات می تواند باعث بی اختیاری شود. این می تواند توسط انواع خاصی از جراحی ، مانند جراحی رحم ایجاد شود. این همچنین یک نتیجه مشترک بارداری و زایمان است.

چاقی

افزایش وزن به مثانه و عضلات آن فشار وارد می‌کند. به طور کلی هرگونه فشاری که به عضلات این ناحیه وارد شود باعث تضعیف آن می گردد. چاقی عضلات سایر قسمت های بدن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و کف لگن از آن مبرا نیست، به همین دلیل ممکن است در زمان نشستن و یا وارد شدن فشار به آن مثانه دچار افتادگی و یا بی اختیاری شود. این حالت بیشتر در مواردی مانند خندیدن ،ريال عطسه یا سرفه های شدید نیز بیشتر احساس می شود.

بلند کردن اجسام سنگین

همانطور که اشاره شد وارد شدن فشار به مثانه می تواند باعث بروز افتادگی شود، این اتفاق ممکن است در امور روزمره مانند خرید کردن، کارهای منزل و .. ایجاد شود شما باید همواره مراقب باشید که اجسام با وزن سنگین بلند نکنید و سعی کنید که فشار زیادی به زیر شکمتان وارد نشود چرا که این بدترین کاری است که می توانید انجام دهید تا به عضلات لگن و مثانه فشار وارد کنید.

سیگار کشیدن

مصرف سیگار منجر به سرفه مزمن و در نهایت نوعی بی اختیاری ادرار می‌شود.

جنسیت

شانس ابتلای خانم ها نسبت به آقایان در بی اختیاری ادرار بیشتر است، معمولا خانم ها با نسبت بالاتری به این بیماری مبتلا می شوند چرا که تجربه ی بارداری و زایمان را خواهند داشت و یا اینکه بیشتر از آقایان دچار نوسانات وزنی می شوند. از این رو خانم ها بیشتر در معرض ابتلا به بیماری بی اختیاری ادرار قرار می گیرند.

سایر علل بی اختیاری ادرار

ممکن است عواملی ناشناخته و ناخواسته نیز در بروز بی اختیاری ادرار نقش داشته باشند، در هر صورت شما می توانید این بیماری را با روش های موجود درمان نمایید. مشاوره از متخصص زنان و یا بهترین جراح لاپاراسکوپی به شما در درمان این عارضه کمک می کند. به طور کلی علل بروز بی اختیاری ادرار موارد زیر را نیز شامل می شود.

  • یبوست
  • عفونت های دستگاه ادراری (UTI)
  • سنگ کلیه یا مثانه
  • سیستیت بینابینی یا یک بیماری مزمن که باعث التهاب در مثانه شما می شود .
  • عوارض جانبی برخی از داروها مانند داروهای فشار خون ، آرامبخش های عضلانی ، داروهای آرامبخش و برخی داروهای قلبی

برخی از عوامل سبک زندگی نیز می توانند باعث بروز موقت بی اختیاری شوند. به عنوان مثال ، نوشیدن بیش از حد الکل ، نوشیدنی های کافئین دار یا مایعات دیگر می تواند باعث شود شما به طور موقت کنترل مثانه خود را از دست دهید.

دکتر فاطمه چراغی

دکتر فاطمه چراغی

متخصص زنان، زایمان و نازایی، فوق تخصص انکولوژی زنان و لاپاراسکوپیست
بیش از 30هزار جراحی لاپاروسکوپی موفق زنان
بیش از100هزار درمان اچ پی وی (زگیل تناسلی)

برچسب ها:
مقالات مرتبط
رابطه جنسی بعد از هیسترکتومی

رابطه جنسی بعد از هیسترکتومی

رابطه جنسی بعد از هیسترکتومی یکی از متداول ترین سوالات افراد است، ممکن است بخواهید در مورد روابط جنسی بعد از جراحی...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *