دکتر فاطمه چراغی » تشخیص و درمان » روش های تشخیص زخم دهانه رحم

روش های تشخیص زخم دهانه رحم

زخم دهانه رحم بیماری است که با ایجاد زخم در قسمت هایی از واژن به مرور زمان بخش های دیگر آن را درگیر کرده و باعث بروز انوادع بیماری های عفونتی و قارچی شود. زخم دهانه رحم ممکن است ناشی از عفونت‌های باکتریایی، ویروسی یا قارچی، عوامل بدخیم (مانند سرطان)، تغییرات هورمونی یا صدمات جراحی باشد. در هر صورت زخم دهانه رحم در صورت بی توجهی ممکن است باعث ایجاد بیماری های واژینال جدی شود. علائم زخم دهانه رحم شامل خونریزی واژینال، درد شدید شکمی، درد در هنگام رابطه جنسی، خارش و سوزش در ناحیه تناسلی و وجود خروجی‌های غیرعادی از دستگاه تناسلی می‌باشد. تشخیص به موقع این بیماری در درمان موفق آن تاثیر گذ ار است. تشخیص زخم دهانه رحم با استفاده از روش‌های مختلفی مانند سونوگرافی، آمبولاسیون، هیستروسکوپی و آزمایشات خونی انجام می شود. درمان زخم دهانه رحم بستگی به علت آن دارد که بعد از تشخیص توسط متخصص زنان بهترین روش درمان در نظر گرفته می شود، معمولا دارو درمانی اولین گزینه است و در مواردی که شدت بیماری زیاد باشد پزشک مجبور به درمان با روش جراحی خواهد بود. بنابراین، در صورت تشخیص زخم دهانه رحم، بهتر است با بهترین جراح لاپاراسکوپی خود در مورد روش‌های درمان مناسب مشورت کنید.

زخم دهانه رحم چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص زخم دهانه رحم توسط متخصص زنان انجام می شود و یکی از مهمترین نقاط توجه در پزشکی زنان است چرا که تشخیص به موقع آن کمک می کند که درمان موثر تری انتخاب شود. برای شناسایی زخم دهانه رحم معاینه بالینی کمک کننده است اما روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- معاینه بالینی و بررسی پزشکی : پرسش در مورد علائم، نوع درد و تاریخچه بیماری از بیمار می‌تواند به تشخیص زخم دهانه رحم کمک کند. همچنین در برخی از موارد امکان معاینه برای تشخیص ابتدایی آن وجود دارد.

2- آزمایش‌های خونی: انجام آزمایشات خون مانند شاخص التهاب سی‌آرپی (CRP) و سطح هموگلوبین می‌توانند به تشخیص زخم دهانه رحم کمک کنند. آزمایشات در مواردی که تشخیص با ابهام همراه باشد تجویز می شود.

3- سونوگرافی: با استفاده از سونوگرافی می‌توان زخم دهانه رحم را تشخیص داد. این روش تشخیص در مطب پزشک نیز قابل انجام است .

4- آمبولاسیون: آمبولاسیون یک فرایند جراحی است که با استفاده از یک ابزار ویژه به نام آمبولاتور، برای جمع‌آوری نمونه بافت از داخل رحم استفاده می‌شود. این روش به منظور تشخیص زخم دهانه رحم نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

5- هیستروسکوپی: هیستروسکوپی یک فرایند جراحی است که در آن از یک ابزار ویژه به نام هیستروسکوپ برای بررسی داخل رحم استفاده می‌شود. این روش به منظور تشخیص زخم دهانه رحم نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

6- انجام آزمایش پاپ اسمیر : انجام آزمایش پاپ اسمیر علاوه بر تشخیص زخم دهانه رحم کمک می کند تا بیماری های عفونی دیگر مانند ویروس اچ پی وی نیز مورد بررسی قرار بگیرد. این آزمایش جزو مهم ترین تست ها برای خانم هاست که باید به صورت سالیانه و در بازه های زمانی مرتب انجام دهند.

آزمایش پاپ اسمیر یک تست نسبتا ساده برای تشخیص سرطان رحم است. اما می تواند با بررسی بافت رحم سایر بیماری ها را نیز تشخیص دهد. در این آزمایش، نمونه ای از بافت رحم با یک برس کوچک گرفته می شود و سپس به آزمایشگاه فرستاده می شود. در آزمایشگاه، بافت نمونه تحت میکروسکوپ قرار می گیرد و سلول های آن بررسی می شوند تا نشان دهند که آیا سلول های غیر طبیعی یا غیر عادی وجود دارند یا خیر. سلول های غیر طبیعی ممکن است نشان دهنده وجود سرطان باشند.

آزمایش پاپ اسمیر در واقع برای تشخیص تغییرات پیش سرطانی و سرطان دهانه رحم انجام می شود و برای زنان بالای ۲۱ سال توصیه می شود. این آزمایش به دلیل سادگی اجرا، کمترین صدمات جانبی و عدم نیاز به بستری شدن بیمار، یکی از مهمترین روش های تشخیص سرطان رحم است.

برای تشخیص زخم دهانه رحم به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

برای تشخیص زخم دهانه رحم، بهتر است به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. همچنین به جراح لاپاراسکوپی رحم نیز می توانید مراجعه کنید تا در صورت نیاز به جراحی اقدامات لازم را انجام دهد. پزشک شما ممکن است از روش‌های مختلفی برای تشخیص زخم دهانه رحم استفاده کند که در پاسخ به سوال قبلی به آن‌ها اشاره شده است. در هر صورت توجه به نشانه و علائم زخم دهانه رحم بسیار مهم است و شما با دیدن هریک از علائم بیماری نیاز به بررسی تخصصی تر خواهید داشت .