دکتر فاطمه چراغی » لاپاراسکوپی » درمان افتادگی مثانه با جراحی لاپاراسکوپی

درمان افتادگی مثانه با جراحی لاپاراسکوپی

افتادگی مثانه عارضه ای است که در اثر زایمان متعدد و یا اضافه وزن  و تغییرات بدن ایجاد می شود. ضعیف شدن ماهیچه های کف لگن مهم ترین عامل در افتادگی مثانه است که می تواند انجام فعالیت های روزمره برای افراد را با مشکلاتی همراه سازد. یکی از درمان های موفق برای رفع افتادگی مثانه  جراحی افتادگی مثانه با لاپاراسکوپی است. جراحی افتادگی مثانه  کمک می کند تا  عضلات، رباط‌ها و بافت‌های ضعیف یا آسیب‌دیده  در قسمت لگن به خوبی تقویت ، بازسازی و ترمیم شود. در این صورت است که علائم و آثار افتادگی به خوبی درمان و برطرف خواهد شد. همانطور که اشاره شد مشکلات بی اختیاری ادرار و افتادگی مثانه در زنانی با سابقه زایمان طبیعی بیشتر است.

جراحی افتادگی مثانه با لاپاراسکوپی و توسط بهترین جراح لاپاراسکوپی انجام می شود. بسته به شرایط بیمار ممکن است گزینه‌های درمانی کم تهاجم‌تری  ارائه شود. برخی از افراد با استفاده از تمرینات ورزشی و مصرف دارو به نتیجه ایده آلی می رسند اما اگر افتادگی مثانه شدید باشد امکان ترمیم و یا درمان آن به طور کامل وجود ندارد.  معمولا جراح قبل از انجام عمل جراحی افتادگی  گزینه های درمانی دیگر به غیر از جراحی را مد نظر قرار می دهد مگر آنکه شرایط بیمار حاد و یا وضعیت افتادگی شدید باشد.

درمان افتادگی مثانه با لاپاراسکوپی

علل اصلی افتادگی مثانه چیست؟

هرعاملی  که به کف لگن فشار وارد  کند و با ایجاد فشار باعث افتادگی مثانه و یا افتادگی رحم شود می تواند زمینه ساز بروز عوارض بعد از آن نیز باشد. وارد شدن فشار به اعضای کف لگن عملکرد دستگاه های درون آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و مشکلاتی مانند درد ناحیه لگن ، بی اختیاری ادرار و .. را به همراه خواهد داشت.

مهم ترین علل افتادگی مثانه شامل موارد زیر است :

• بارداری و اضافه وزن شدید در آن
  • زایمان طبیعی و یا متعدد
  • فشار آوردن مداوم حین تخلیه روده یا مثانه
  • استفاده از سرویس بهداشتی ایرانی و وارد شدن فشار به آن
  • اضافه وزن و چاقی
  • سابقه سرفه های شدید
  • سرفه مزمن ثانویه ناشی از کشیدن سیگار یا ابتلا به بیماری‌های مزمن ریوی
  • بلند کردن اجسام سنگین در محل کار یا حین ورزش یا هرگونه تمرین که در آن فشار بیش از حد به سمت پایین و کف لگن وارد می‌شود
  • بلند کردن کودکان با وزن بالا
  • سابقه جراحی لگن
  • سابقه خانوادگی
  • یائسگی

از میان علل نامبرده زایمان و یائسگی جزو مهم ترین عوامل هستند ، معمولا افتادگی مثانه در زنان یائسه بیشتر دیده می شود زیرا سطح استروژن (هورمون جنسی زنانه) آن‌ها کاهش یافته است. استروژن به حفظ بافت و عضلات واژن کمک می‌کند. بعد از یائسگی سطح استروژن کم شده و باعث می شود که  بافت‌ها نازک‌تر شوند و خاصیت  خود را از دست بدهند. این روند موجب بیرون‌زدگی مثانه به داخل واژن می‌شود.

به طور کلی افتادگی مثانه در شرایط زیر ایجاد خواهد شد :

• افزایش سن و یائسگی
  • سرفه طولانی مدت
  • یبوست مداوم
  • زایمان طولانی مدت یا جنین بزرگ
  • زایمان‌های مکرر یا زایمان نوزادان چند قلو مانند دوقلو یا سه قلو

نشانه های افتادگی مثانه

نشانه های افتادگی مثانه بسیار بارز هستند، اولین آن بی اختیاری ادرار است ، اگر در زمان سرفه و عطسه و یا خندیدن دچار بی اختیاری می شوید برای بررسی حتما به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر در زمان مقاربت احساس درد می کنید حتما معاینه شوید. علائم دیگری مانند مشکلات دفع ادرار و مدفوع نیز مهم هستند. در مجموع علائم افتادگی مثانه شامل موارد زیر است :

• بیرون زدگی بخشی از مثانه از واژن
  • بروز مشکلات دفع مدفوع
  • احساس درد حین رابطه جنسی
  • وارد شدن فشار به لگن
  • بی اختیاری ادرار
  • داشتن احساس عدم تخلیه مثانه

ممکن است یک یا تمامی مشکلات نام برده را به همراه داشته باشید. شدت  علائم در افراد مختلف متفاوت است و شما باید به آن توجه داشته باشید. توصیه می شود که در اولین روزهای مشاهده علائم جهت بررسی مشکل ایجاد شده به جراح و متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید.

جراحی افتادگی مثانه

جراحی افتادگی مثانه  با استفاده از لاپاراسکوپی و تحت بی حسی موضعی در بیمارستان یا کلینیک انجام می‌شود. این روش بسته به نوع و شدت افتادگی مثانه و عوامل دیگر شامل ترمیم و بازسازی اجزای کف لگن خواهد بود. لیفت مثانه با استفاده از بهترین متد روز دنیا انجام می شود و عضلات اطراف آن به خوبی تقویت می شوند.

در روش جراحی مثانه با لاپاراسکوپی  ابزاری ظریف همراه با منبع نور و یک دوربین کوچک  که قابلیت مشاهده داخل بدن را دارد انجام می شود. این دستگاه که یک لوله بسیار نازک است از طریق چند برش بسیار کوچک وارد بدن می شود. بهترین جراح لاپاراسکوپی  از طریق برش های ایجاد شده میله لاپاراسکوپ را وارد شکم کرده و به قسمت های مختلف آن دسترسی خواهد داشت. همچنین پزشک ممکن است از یک سیستم رباتیک برای جراحی لاپاراسکوپی افتادگی مثانه استفاده کند در نهایت تمامی روش های درمان از این طریق انجام می شود. این دستگاه روباتیک از طریق رایانه جهت انجام بسیاری از مراحل جراحی هدایت می‌شود و قابلیت کنترل بسیار ویژه ای به جراح می دهد. انجام این جراحی با لاپاراسکوپی کم تهاجم بوده  عموماً روند بهبودی بیمار بعد از آن سریع‌تر است، در این روش بیمار  درد کمتری نسبت به عمل باز  تجربه می کند و نیازی به برش های عمیق برای دسترسی به اندام های لگن نیست. این نوع عمل جراحی آسیب کمتری به بافت‌ها و اندام‌ها وارد می‌کند. پزشک جراح به جای یک برش بزرگ‌تر که در عمل جراحی باز استفاده می‌شود، برشی کوچک ایجاد می‌کند. برخلاف عمل جراحی باز و به جای وارد شدن از طریق برش یا جابه‌جایی، ابزارهای جراحی در اطراف عضلات و بافت‌ها قرار می‌گیرند.

نتیجه گیری

افتادگی مثانه عارضه ای است که در اثر زایمان طبیعی و چاقی ، یائسگی و وارد شدن فشار به اندام های لگن ایجاد می شود و توسط جراحی لاپاراسکوپی که کم تهاجم و بدون درد است قابل درمان خواهد بود.